Mowa ciała jest równie ważna podczas wystąpień publicznych, jak w trakcie codziennej konwersacji. Wyobraź sobie mówcę, który mówi szczerze, ale przez cały czas stoi sztywno przed słuchaczami, nie poruszając się, ani nie patrząc na nikogo. Jego słowa mówią, że poważnie podchodzi do tematu, ale ciało komunikuje coś przeciwnego.

Gesty

Gesty są najbardziej ekspresyjnym elementem mowy ciała. Składają się na nie ruchy głowy, ramion, rąk i innych części ciała. Niektóre z podstawowych gestów pokazują:

  • Wielkość, ciężar, kształt, kierunek i położenie. Wielkości fizyczne podkreślamy zwykle ruchem ręki. „Poszedł tędy!” możesz krzyknąć, jednocześnie wskazując kierunek.
  • Ważne treści. Pokaż publiczności jak ważne jest to co mówisz. Uderz pięścią w otwartą dłoń.
  • Porównanie lub kontrast. Dla pokazania podobieństw poruszaj obiema dłońmi tak samo; dla podkreślenia różnicy poruszaj nimi w przeciwnych kierunkach.

Gesty będą efektywniejsze, jeśli będą wykonywane powyżej poziomu łokci i z dala od ciała. Powinny też być dynamiczne i wyraziste tak, by pokazać zaangażowanie i entuzjazm. Szeroki gest ręką, pokazujący odległość, oraz szybkie, powtórzone kiwnięcia głową, podkreślające aprobatę, uczynią więcej dla przemówienia, niż machnięcie dłonią, czy ledwie zauważalne skinienie głowy. Gesty powinny być pełne i różnorodne – powtarzanie tych samych ruchów powoduje utratę uwagi publiczności. W sytuacji, gdy masz licznych słuchaczy, gesty powinny być zamaszyste. To spowoduje, że ostatnie rzędy na pewno je dostrzegą.

Gesty mogą mieć różne znaczenie w innych kulturach – zwracaj uwagę na to, do kogo przemawiasz. Zaciśnięte pięści zwykle oznaczają siłę lub złość. Jeżeli chcesz zachęcić słuchaczy do przyłączenia się do walki, np. o sprawiedliwość, możesz zacisnąć pięść, aby nakłonić ich do podjęcia działania. Otwarcie dłoni wskazuje na wspaniałomyślność i troskę. Możesz pokazać otwarte dłonie opisując, jak uprzejmy turysta pomógł potrzebującemu.

Wyraz twarzy

Twarz w sposób nieświadomy przenosi sygnały świadczące o tym, jak słuchacze powinni reagować lub co odczuwać. Jeżeli, mówiąc o tragicznym wypadku samochodowym, uśmiechasz się potakując głową, publiczność będzie zdezorientowana, nie smutna. Wyraz twarzy powinien odpowiadać emocjom lub informacji, które przekazujesz.

Oczy, ruchy oczu, brwi i usta odgrywają ważną rolę w okazywaniu smutku, strachu, szczęścia, znudzenia, zainteresowania, zdziwienia, wyczerpania, agresywności, pewności i niepewności. Kiedy okazujesz takie uczucia, publiczność będzie je naśladować. Okazując smutek opuść wzrok, opuść nieco kąciki ust i pochyl głowę. Pokazując zaskoczenie lub niedowierzanie otwórz szeroko oczy i podnieś brwi. Okazując szczęście uśmiechnij się szeroko.

Kontakt wzrokowy

Czy rozmawiałeś kiedykolwiek z kimś, kto nie patrzył Ci w oczy? Zapewne osoba ta patrzyła Tobie przez ramię lub ponad twoją głową, na podłogę lub nawet na kogoś innego, wszędzie tylko nie na ciebie. Co o tym sądziłeś?

Najprawdopodobniej wątpiłeś w zainteresowanie tej osoby, jej szczerość i pewność siebie. Możliwe też, że poczułeś się wykluczony lub zignorowany. Kontakt wzrokowy odgrywa zasadniczą rolę we wzajemnym postrzeganiu się ludzi. Jako mówca musisz zwracać na to szczególną uwagę.

W kulturach Zachodu ludzie chętniej wierzą tym, którzy patrzą im w oczy podczas mówienia. Jeżeli utrzymujesz kontakt wzrokowy ze słuchaczami, będą uważali Cię za szczerego, wiarygodnego, przyjaznego i uczciwego. Kontakt wzrokowy daje jeszcze jedną korzyść. Pozwala na powstanie więzi ze słuchaczami.

Przemawiając patrz na osoby z audytorium. Nie chodzi o to, byś po prostu ślizgał się wzrokiem po słuchaczach. Patrz prosto na jedną z osób do chwili, gdy zakończysz jedną myśl, potem spójrz na kogoś innego. Utrzymuj kontakt wzrokowy z osobami w różnych częściach sali i unikaj zwracania głowy z jednej strony na drugą, niczym oscylujący wiatrak. Spoglądaj na ludzi w tylnych rzędach i na tych, którzy siedzą z przodu. Uważaj, żeby nie patrzeć na kogoś zbyt długo – możesz niechcący sprawić, że osoba ta poczuje się nieswojo. Z kolei patrząc na kogoś zbyt krótko możesz byś postrzegany, jako nerwowy bądź fałszywy.

Kategorie: Przemawianie

Czekamy na Twoją wiadomość
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda
Privacy Policy