Każde przemówienie powinno posiadać cel ogólny i szczegółowy. Celem ogólnym jest poinformowanie, przekonanie, dostarczenie rozrywki lub zainspirowanie słuchaczy. Celem szczegółowym jest to, co chcesz, aby słuchacze zrobili po zakończeniu przemówienia.

Planując przemówienie musisz być całkowicie pewny, co chcesz przekazać słuchaczom i do jakich czynności ich zachęcić. Przemówienie musi mieć swój cel. Gdy tylko określisz cel, wszelkie inne decyzje odnoszące się do przemówienia – zawartość, organizacja i sposób przekazania – są już łatwe do osiągnięcia, ponieważ będziesz je oceniać pod względem ich przydatności do osiągnięcia celu. Rozróżniamy dwa typy celów: ogólne i szczegółowe.

Cel ogólny

Cel ogólny to szeroko rozumiana intencja przemówienia. Większość przemówień możemy zaliczyć do jednego z czterech celów ogólnych:

Informowanie

Przemawiasz, gdy chcesz by publiczność poznała nowy temat, rozwinęła nowe umiejętności lub dowiedziała się więcej na znany jej już temat. Wykłady, odprawy, pokazy są przemówieniami informacyjnymi.

Przekonywanie

Przemówienie perswazyjne ma na celu zmianę podejścia i zachowania słuchaczy. Prezentacje sprzedażowe i przemówienia podczas kampanii są przykładami przemówień perswazyjnych.

Rozbawienie

Przemówienia rozrywkowe starają się rozbawić lub zrelaksować publiczność. Dowcipne monologi są najbardziej oczywistą formą przemówień rozrywkowych. W zasadzie prawie każde przemówienie może zawierać pewną dozę humoru.

Inspirowanie

Przemówienia inspirujące motywują ludzi do osiągania szlachetnych celów. Opierają się na emocjach i sentymentach. Typowym przykładem przemówienia inspirującego są przemówienia inauguracyjne.

 

Bardzo możliwe, że słyszałeś przemówienie, które, jak się mogło wydawać, miało dwa cele – przemówienie informacyjne, które również było rozrywkowe. Użycie humoru nie oznacza jednak, że przemowa ma dwa cele ogólne. Celem przemówienia było informowanie, a mówca użył dowcipu, aby wzmocnić przekaz. Chociaż jest możliwe, żeby przemówienie miało dwa cele, nie jest to zalecane. Czas twojego przemówienia jest przecież ograniczony, co sprawia, że efektywne osiągnięcie dwóch celów może być trudne. Poza tym publiczność może poczuć się zdezorientowana i przytłoczona zbyt dużą ilością informacji.

W kolejnym wpisie dowiesz się więcej o celach szczegółowych w przemówieniach.

Kategorie: Przemawianie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda
Privacy Policy